Zarządzanie kryzysowe na poziomie Gminy Alwernia
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE
- Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego - Zarządzenie
- Centrum Zarządzania Kryzysowego - Strona internetowa
- Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Małopolskiego - Strona internetowa
- Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Chrzanowie - Strona internetowa
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do podejmowania nad nim kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Sytuacja kryzysowa - należy przez to rozumieć sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków;
Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest Burmistrz.
Do zadań burmistrza w sprawach zarządzania kryzysowego należy:
- kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy;
- realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
- realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu zarządzania kryzysowego;
- zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;
- wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gmin i gmin o statusie miasta;
- zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
- współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
- organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
Swoje zadania burmistrz wykonuje przy pomocy komórki organizacyjnej urzędu gminy właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego.
Organem pomocniczym burmistrza w zarządzaniu kryzysowym jest Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego. Został on powołany przez burmistrza i wykonuje na obszarze gminy zadania związane z oceną występujących i potencjalnych zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo publiczne, prognozowanie tych zagrożeń oraz przygotowanie propozycji działań. Przedstawia ponadto burmistrzowi wnioski dotyczące wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w gminnym planie zarządzania kryzysowego. Zespół ten przekazuje także do wiadomości publicznej informacje związane z zagrożeniami. W skład miejsko gminnego zespołu, którego pracami kieruje burmistrz, wchodzą osoby powołane spośród osób zatrudnionych w urzędzie gminy i gminnych jednostkach organizacyjnych. W razie potrzeby do pracy w zespole mogą być również zapraszane inne osoby.
Na mocy ustawy burmistrz, na obszarze gminy zapewnić ma także realizację takich zadań, jak:
- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
- współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze
i humanitarne; - stały dyżur na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
Podstawa prawna działania:
Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego gminy Alwernia działa na podstawie następujących aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym
- Zarządzenie nr 0050.26.2022 Burmistrza Gminy Alwernia z dnia 1 lutego 2022 r.
w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
Telefony alarmowe
112 – Ogólnopolski i europejski numer ratunkowy,
999 – Pogotowie Ratunkowe,
998 – Straż Pożarna,
997 – Policja,
991 – Pogotowie Energetyczne,
992 – Pogotowie Gazowe,